Kan de spijkermat je helpen bij een onrustig gevoel?

Wanneer je op de spijkermat ligt met 8500 drukpunten, worden er 2 soorten hormonen aangemaakt in je lichaam. Het ene hormoon is endorfine en het andere is oxytocine. Deze twee hormonen kunnen je helpen in je gevoel van welzijn. De werking van de hormonen leg ik hieronder uit.

Wat doet endorfine?

Endorfine komt onder andere vrij wanneer je pijn ervaart. De lichte pijnprikkel die je ervaart als je op de spijkermat gaat liggen, zorgt ervoor dat je lichaam aan het werk gaat. Je hypofyse (stuurt je hormonen aan) zorgt ervoor dat je lichaam endorfine gaat maken, wat als een natuurlijke pijnstilling werkt. Heel fijn wanneer je bijvoorbeeld rugpijn hebt. Naast dat endorfine je kan helpen bij lichamelijke klachten, zorgt endorfine ook voor een gelukkig gevoel.

Wat doet oxytocine?

Oxytocine staat ook wel bekend als het knuffelhormoon. Je maakt dit hormoon namelijk aan, wanneer je knuffelt, iemand een schouderklopje geeft of een vrijpartij hebt. Oxytocine maakt je lichaam aan, wanneer je fysiek iemand aanraakt, vandaar de naam knuffelhormoon. Je lichaam maakt ook oxytocine aan wanneer je een compliment geeft of krijgt en wanneer je elkaar eens diep in de ogen aankijkt. Oxytocine zorgt er niet alleen voor dat je je ontspant en gelukkig voelt, maar ook dat je verbondenheid voelt. Bijvoorbeeld met degene waarmee je knuffelt. Ook zorgt dit hormoon voor vermindering van stress en een ontspannen gevoel.

Foto van Heather Mount

De beste werking

Optimaal is om dagelijks 10 tot 20 minuten op de spijkermat te liggen. Zo krijgt je lichaam de kans om de aanmaak van deze hormonen goed op starten. Door de vele drukpunten van de spijkermat, het zijn er maar liefs 8500, wordt je huid ook nog eens goed doorbloed. Waardoor afvalstoffen gemakkelijke afgevoerd kunnen worden. Heel erg handig als je last hebt van stijve spieren.

Drink voldoende water

Het is eigenlijk altijd belangrijk om voldoende water te drinken. Zo zorg je dat je lichaam goed gehydrateerd blijft. Bij het gebruik van de spijkermat, raad ik je aan om voldoende te drinken. Zo kunnen afvalstoffen die vrijkomen uit je stijve spieren gemakkelijk afgevoerd worden. Het kan zijn dat je hoofdpijn ervaart na het gebruik van de spijkermat. Dit komt voort uit die vrij gekomen afvalstoffen. Om die hoofdpijn tegen te gaan of te verminderen, is het daarom belangrijk om voldoende water te drinken.

Door regelmatig op de spijkermat te liggen, zorg je dat je rug ontspannen blijft.

Ook zorg je er dan voor dat je lichaam met regelmaat endorfine en oxytocine aanmaakt,

waardoor je je bij stress of een onrustig gevoel sneller ontspant.

Mooie kleuren

Spijkermat en kussen

Neem een kijkje in onze webshop om te zien in welke leuke kleuren de mat verkrijgbaar is.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − 3 =