Het nut van een Safety-moment

Als je hoog sensitief bent, voel je veel. Daarom is het van belang om elke dag je Safety moment te pakken. Maar laten we eerlijk wezen, voor iedreen is het goed op met regelmaat even een momentje voor jezelf te pakken. Niet alleen als je hoog sensitief bent. Een moment waarbij je even ontlaadt en weer oplaadt. En het liefst op een fijn plekje in je eigen huis, waar je je even terug kunt trekken en rustig kunt zitten.

Creëer je eigen Safety spot

Een eigen plekje in huis, heb je dat? Voor mij is mijn kantoorruimte mijn Safety spot. Mijn plek om niet alleen jullie, mijn klanten, te ontvangen, maar ook om even alleen te zitten. Te mediteren en om al mijn creatieve ideeën vorm te geven. Maar een Safety Spot in je eigen huis, kan zeker net zo waardevol zijn en is altijd dichtbij. Zorg voor een fijn plekje waar je je terug kunt trekken en waar je even lekker kunt zitten, zonder afgeleid te worden. Als je kinderen hebt, kan dit een uitdaging zijn, plan daarom deze tijd met zorg voor jezelf. Ga er even zitten als je kind op bed ligt of overleg met je partner, dat je nu even (een half uurtje, 5 minuten of een hele middag) niet bereikbaar bent.

We zijn veelal gewend om onze dag vol te plannen, waardoor je hoofd nog voller kan worden en je snel overspoelt kan raken. Een Safety moment kan enorm waardevol zijn. Drink rustig je kop koffie leeg en sta even voor je uit te staren door je raam. Zonder afleiding van Social Media en drukte om je heen, daalt je stresslevel al snel. Heb je een Safety Spot in huis gecreëerd voor jezelf. Geniet ervan en gun jezelf elke dag de tijd om er ook echt even te gaan zitten. Je zult zien dat het je helpt.

Linda’s favorieten

Ook ik geniet dagelijks van mijn Safety-momenten. Even ‘weg’ uit de hectiek van het gezinsleven en de drukte van werk. Ik wandel graag met onze hond Lili, door de mooie omgeving van Winterswijk waarin we wonen. Ik geniet enorm van het mooie buitengebied, het bos is één van mijn vele safety-spots. Ook als ik thuis ben, trek ik wel met regelmaat even terug. Als de kinderen naar school zijn, is dat makkelijk, dan doe ik een meditatie onder schooltijd. En anders is er altijd wel een ander moment te vinden. Het is van belang dat je dit moment een prioriteit geeft in je dag. Eerder gaf ik deze momenten geen prioriteit en denderde ik de hele dag door. Er was ook genoeg te doen tenslotte. Dit bracht zoveel onrust in mij. Ook door het vele voelen wat ik, toen nog onbewust, veel deed. Door momenten in te plannen die helemaal voor jezelf zijn. Gun je jezelf de tijd en ruimte om op adem te komen. Om alles wat je ‘voelt en ongemerkt op het gepikt’ van de een ander gedurende je dag, kun je op zo’n moment van je af laten glijden. Ik heb tal van safety-spots, maak het mezelf niet te moeilijk daarin. Thuis onder het afdak zitten in onze tuin, het bos, op de bank met een meditatie of op kantoor met een affirmatie. Ook jij kunt vast wel een fijn plekje vinden, waar je even tot rust kunt komen. Even niets doen, behalve genieten van een kopje thee en staren naar de lucht.

Een safety-moment brengt niet alleen je hoofd tot rust. Het laat ook de energie die je onbewust hebt meegenomen van een ander, van je af glijden. Door deze moment te nemen, raak je niet overweldigd door alles wat voelt. Een safety-moment met regelmaat nemen, zorgt ervoor dat je in de avond nog energie over hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × 1 =