Help ik ben hooggevoelig!

Wat nu?

Ik ben vaak zo moe, voel me leeggezogen. Ik help anderen graag, maar hoe doe ik dat als ik daar zelf zo moe van wordt? Ik heb zo last van alles wat ik voel van andermans ‘energie’. Ik ben hooggevoelig en vind dit maar lastig.

 

Zorg eerst goed voor jezelf. Wanneer je hooggevoelig bent, eigenlijk geldt dit voor iedereen, mag je eerst goed voor jezelf zorgen. Je mag van jezelf gaan houden.

Quote Steve Jobs

Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.

Hou van jezelf, neem jezelf serieus en zet jezelf op 1. Dan kan je de mensen om je heen, klein en groot, ook beter helpen. Voel jij je niet leeggezogen en moe.

 

Vroeger had ik snel hoofdpijn. Wist ik veel wat hooggevoeligheid was?! Nee, dat wist ik niet. Ook was ik bij bepaalde mensen in mijn omgeving vaak moe. Ze zogen me letterlijk leeg aan energie. Ik vond dat maar lastig. Waarom is dit? Waarom ben ik zo gevoelig? Waren vragen die ik mezelf stelde. Ik leerde 15 jaar geleden wat energie was, wat je daarmee kunt en wat hooggevoeligheid was. Ik leerde dat je je kunt afsluiten. Daar zijn hele handige ‘trucjes’ voor.

Grens

Die trucjes zijn handig. Alleen eigenlijk had ik mijzelf de vraag mogen stellen: Waar is jou grens Linda? Door mijn hooggevoeligheid voel ik prima aan wat de ander nodig heeft. Wat de ander van mij verwacht. En dus ging ik ‘pleasen’. Dat is iets wat meer hooggevoelige mensen doen. ‘Pleasen’ om het een ander naar de zin te maken. En zichzelf dan volledig voorbij gaan, niet je eigen leven leiden. Iedereen gaat voor. En ik wist wel wat ik graag zou willen. Mijn bedrijf bijvoorbeeld. Maar door niet voor mezelf op te staan, bleef ik zitten waar ik zat. Ik hield niet van mezelf en iedereen was belangrijker dan ikzelf. En daar werd ik dus niet gelukkig van.

Afspraak

En dat wou ik dus wel zijn, gelukkig. Maar hoe doe ik dat dan? Ik heb met mezelf 1 hele belangrijke afspraak gemaakt. Ik sta op nummer 1! En dat is niet egoïstisch. Dat is met liefde naar mezelf kijken. Ik heb mezelf op 1 gezet. Want wanneer ik mezelf lief heb, goed voor mezelf zorg. Zit ik beter in mijn vel, ben ik blij en straal ik dat ook uit. Naar mijn gezin, mijn familie en omgeving. En wat je uitstraalt, krijg je in veelvoud terug.

Wat heeft dit nu weer met je hooggevoeligheid te maken Linda?

Door goed mezelf te zorgen, voel ik me goed. Ben ik vrolijk. Wanneer je goed geaard bent, vrolijk bent en lief bent voor jezelf. Kies je voor jezelf. Wat betekent dat je een grens stelt naar een ander. De energie van een ander heeft dan minder ‘grip’ op je. Je hebt dan minder last van je hooggevoelig zijn.

Hoef ik me dan niet af te sluiten?

Dat hoeft niet. Alles begint met de juiste intentie. Als jij besluit dat anderen geen grip op jouw energie hebben. Dat jou energie van jou is, dan sluit je je ook af. Toch snap ik dat je het handig kan zijn om je af te sluiten. Daar zijn allerlei tools en oefeningen voor. Kijk wat bij jou past. Zelf heb ik ook een hele tijd gebruik gemaakt van die tools. Omdat het me enorm hielp. Ik kreeg het anders niet of moeilijk voor elkaar gebakken. Dan zijn de tools super handig. Een voorbeeld van een oefening om je af te sluiten staat op Insight Timer. Dit is een gratis app, waar je allerlei meditaties en oefeningen kunt vinden. Als je zoekt onder leraren, kun je mij vinden.

Zorg goed voor jezelf.

Liefs, Linda

P.S.: Wil je meer weten over hooggevoelig zijn en hoe je dit in je voordeel kunt laten werken? Kom naar de interactieve lezing die ik 29 november bij Gastgalerij Ankomm’n geef. Meer info over de lezing vind je hier.

Aan te raden boeken over dit onderwerp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *