Ergernis

Ik erger me. Dat doe ik niet zo snel, soms wel. En dan vind ik dat eigenlijk weer irritant van mezelf. Hallo vicieuze cirkel!

Irritant

Ergeren aan iets of iemand anders, je kent het vast wel. Ben je goed gehumeurd en lekker bezig, maakt er iemand een opmerking of er gebeurd iets, wat verschrikkelijk irritant is en je humeur is verpest. Één van de Reiki leefregels is: “Wees niet boos”. Ik doe mijn best om hier zo veel mogelijk naar te leven. En toch gebeurd het me dat ook ik wel eens boos ben. Of geïrriteerd. Of allebei. Dat ik me irriteer is één, dat ik me ook nog aan mezelf irriteer omdat ik me irriteer, is twee.

Foto door Carlos Quintero

Veelal roep ik: “emoties zijn er, neem ze waar en wat mag je ermee”. Gelukkig is dit ook op mij van toepassing en ben ik ook nog steeds mens en geen verlicht iemand ofzo. Zodat ik me lekker mag irriteren. Ik mag ook gewoon ergers over geïrriteerd zijn. Ook mijn emoties en de daarmee toch wel veroordelende gedachte over iets of iemand, mogen er zijn. Niet mijn streven, ik wil namelijk zo mijn mogelijk aandacht geven aan de niet leuke dingen in het leven. Wat alles te maken heeft met:

“Wat je aandacht geeft groeit”

Oordelen

De irritatie is er echter wel, en die mag er ook zijn. Door toe te geven aan jezelf, dat je geïrriteerd bent en dat dit best mag, neem je al een stukje veroordeling naar jezelf weg. Ook dit gevoel mag er zijn. Nu de tweede stap. Want met het erkennen van het gevoel ben je er nog niet. En in het gevoel blijven hangen, heb je al helemaal niets aan, dus gaan we door naar stap twee. De tweede stap is bij jezelf te rade gaan, waarom ben je geïrriteerd? En dan niet het antwoord geven dat de ander je iets aangedaan heeft. Dan zit je namelijk in je slachtofferrol en daar heb je echt geen reet aan. Excuus voor mijn taalgebruik, het is maar dat het duidelijk is. Het antwoord op de vraag ligt in jezelf verborgen. Wellicht is het antwoord op de vraag waar heb je over je grens laten lopen of waar ben je niet erkend. Waar zit de pijn? Dat is wat je bij jezelf te rade mag gaan. Als je daar het antwoord op hebt, kun je door naar de volgende vraag: “Wat ga je hier in het vervolg mee doen?” Stel je grenzen, kom voor jezelf op, wees lief voor jezelf en accepteer je irritatie. En herhaal de stappen 😊.

 

Zetje in de goede richting nodig? Samen kijken wat bij jou nu eigenlijk de oorzaak is van irritatie of andere emotie? Lijkt dit eng? Dat hoeft niet, je zet een stap richting een jij meer in essentie, liefde en acceptatie van jezelf. Boek je consult om samen te kijken waar jij je bewust van mag zijn.

 

Liefs, Linda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien + 18 =