6 tips om je rug te ontlasten nu je thuis werkt

Linda Brink

25 april 2020

Geen reacties

6 tips om je rug te ontlasten nu je thuis werkt

Nu je hele dagen aan je eetkamertafel zit te werken, je niet zit op je bureaustoel die je houding ondersteund en niet werkt achter je op hoogte verstelbare bureau, kunnen rugklachten op de loer liggen. Daarom hierbij 6 tips om je rug te ontzien.

1

Zorg voor een goede hoogte van je beeldscherm

Foto Linda Brink

Je beeldscherm omhoog zetten helpt je nek en schouders te ontspannen. Er zijn van die mooie standaardjes te koop voor je laptop, maar een doos doet ook al wonderen. Los toetsenbord en losse muis erbij en je bent klaar.

2

Tussen het werken door in beweging

Foto Lindsay Henwood

Op je werk zou je wellicht een rondje koffie halen voor collega’s of even naar iemand toe lopen om wat te vragen. Nu (video)bellen we massaal en daardoor zitten we meer. Blijf ook nu tussendoor bewegen. Ga boven naar het toilet als je beneden werkt. Loop een rondje door je tuin als je belt en het telefoongesprek zich daarvoor leent. Tussendoor bewegen zorgt voor een afwisselende houding die je helpt je rug te ontlasten.

3

Maak een ommetje

Foto Blubel

Maak elke dag een ommetje van een half uur. Ga met dit mooie weer met de fiets op pad of maak een wandelingetje. Een half uur wandelen of fietsen helpt je rugspieren te versterken en niet zwaar te belasten.

4

Neem een warme douche

Foto Chandler Crutten

Spieren ontspannen van warmte. Neem in de avond na het werken een heerlijke warme douche om je rug te ontspannen.

5

Zorg voor voldoende slaap

Foto Gregory Pappas

Het beste moment om je rug te ontspannen is als je slaapt. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon, maar ligt meestal tussen de 7 en 9 uur. Met voldoende slaap heb je de volgende dag meer energie en dit kan schelen in rugklachten.

6

Masseer elkaar

Foto Toa Heftiba

Nu je veel thuis bent kan het fijn zijn om elkaars rug lekker te masseren. Dit helpt je niet alleen je rug te ontspannen, maar ook om je met elkaar op ontspannen wijze te verbinden. In dit artikel las ik handige tips om elkaar thuis te masseren (lees het hier). Liever geen olie gebruiken of geen partner voor handen? Een massagehandje met rollende balletjes kan uitkomst bieden. Als je jezelf masseert, snap ik dat je, tenzij je heel lenig bent, niet bij je boven rug kunt komen. Maar je onderrug zal je dankbaar zijn. (info over het massagehandje vind je hier)

EXTRA TIP

Maak gebruik van drukpunten

Met een acupressuurmat maak je gebruik van heel veel drukpunten in je rug. Het klinkt wellicht niet aanlokkelijk om op de vele puntjes te gaan liggen, maar als je ligt en druk zich verdeeld valt het eigenlijk best mee om op deze mat te liggen. Door de vele drukpunten wordt je doorbloeding goed op gang gebracht, waardoor je spieren in je rug ontspannen. Wil je meer weten over deze mat?

Dankjewel voor het lezen van deze tips. Ik hoop van harte dat je helemaal ontspant.

Groetjes, Linda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf − een =